Micro:bit - Begynder
Begynderworkshop
Her på siden finder du øvelser og andet materiale til at arbejde med som begynder ift. Micro:bit. Vi bruger materialet her på vores begynder-workshops (task force workshops) i forbindelse med Ultra:bit-projektet. Der er i forbindelse med Ultra:bit-projektet lavet didaktisk materiale, som er relevant, at orientere sig i inden man går igang. Du finder det didaktiske materiale HER
Her på siden bliver du ledt igennem følgende:
Hvad er en Micro:bit
DR's introforløb
Makecode - Platformen til at programmere Micro:bitten
Tre begynderøvelser plus lidt ekstra
Forklaringsvideoer omhandlende nogle af de mest brugte begreber i programmering
Mere om DR's materiale
Videre til at arbejde med Micro:bitten i fagene matematik, natur/teknologi, håndværk og design og dansk.
1. Hvad er en Micro:bit egentlig?
Micro:bitten er en microprocesser. En mikroprocessor er en elektronisk chip med forskellige funktioner - man kan sammenligne det lidt med en lille bitte computer.
Micro:bitten kan
Modtage input fra sensorer
Styre et program der gennemfører beregninger ift. input
Leverer output, der kan være tekst, tal eller "handling"
Her nedenfor kan du få et overblik over micro:bittens opbygning, funktioner og sensorer
Ultra:bit - det er med i posen
Micro:bit
Først og fremmest er micro:bitten med i posen.
USB-kabel
USB-kablet er til at koble Micro:bitten til computeren. Med det kan du overføre de programmer du laver i Makecode
Batteripakke
Batteripakken kobles til via batteristikket i Micro:bittens hjørne.
2. DR's introforløb
DR har i for bindelse med Ultra:bit lavet et intro-materiale hvor man kan arbejde med nogle af de begreber og forståelser der kommer i spil i forbindelse med programmering. Materialet er online og kræver ikke en Micro:bit. Du finder det HER
3. Makecode og en lille introøvelse
Makecode.org er den platform du skal bruge til, at programmere Micro:bitten. Her finder du en lille introvideo til makecode og til at overføre dit færdige program til Micro:bitten.
Makecode er en online platform og kræver ikke login - det betyder også, at du ikke kan gemme dine projekter på platformen og åbne den fra en anden computer.
Makecode finder du her: www.makecode.org
Gå evt. på Makecode og lav et navneskilt og prøv at overføre det til Micro:bitten
Overførsel til Micro:bitten
Når du skal overføre dit program til Micro:bitten, kan der være små forskelle i mulighederne alt efter hvilken browser du bruger. I enkelte browsere kan du overføre direkte til Micro:bitten og andre gemmer du filen på din computer og lægger den derefter over på Micro:bitten. Herunder kan du se forskellige muligheder.
Overfør til Micro:bitten fra Mac
Overfør til Micro:bitten fra PC
Overfør til Micro:bitten fra Chromebook
Overfør til Micro:bitten fra Ipad
4. Begynderøvelser til Micro:bit
Herunder er der tre introøvelser. Efter de tre introøvelser er der nogle ekstra øvelser, som du kan arbejde videre med.
Øvelse 1 - Blinkende hjerte
Du skal lave et bankende hjerte på Micro:bitten.
Lav koden som vist til venstre
Lav koden i Makecode. Når du har lavet koden, overfør den til Micro:bitten og afprøv den.
Nu kan du prøve, at arbejde videre med øvelserne nedenfor.
Ekstra øvelser
Prøv at ændre symbolet så det er andet end et hjerte.
Prøv at ændre rytmen, så dit symbol blinker hurtigere eller langsommere?
Prøv at sætte et andet input på, så hjertet starter og stopper med at blinke når du enten trykker på en knap, ryster Micro:bitten eller en tredje måde.
Øvelse 2 - Sten, saks, papir
Du skal nu lave et sten-saks-papir-spil. Spillet og koden vælger tilfældigt mellem tre forskellige udfald. Det at vælge tilfældigt mellem forskellige udfald, kan bruges til mange forskellige ting når du koder.
Lav koden som er vist til højre
Lav koden i Makecode. Når du har lavet koden, overfør den til Micro:bitten og afprøv den.
Nu kan du prøve, at arbejde videre med øvelserne nedenfor.
Hjælp
I denne øvelse skal du både bruge variabler - her er den navngivet "stensakspapir" og logik. Se forklaringsvideoerne om hvordan du laver variabler og logik. Videoerne ligger længere nede på siden efter øvelserne.
Ekstra øvelser
Kan du få LED’erne til at vise andre tegninger?
Lav en 6-sidet terning ud fra koden til højre
Kan du lave om i koden, så der er større sandsynlighed for at ramme en sten?
Kan du komme på andre ideer til hvad man kan bruge koden til? Lodtrækning i klassen til pakkeleg eller andre ting.
Kan du lave koden om til en magic 8-ball?
Lav evt. øvelsen spåkonen HER
Øvelse 3 - Tæl ned
Du skal nu kode en nedtæller, som automatisk tæller ned når du har trykket på A. Nedtællingen starter på 20 og skriver STOP på displayet når den rammer 0..
Lav koden som vist til venstre
Lav koden i Makecode. Når du har lavet koden, overfør den til Micro:bitten og afprøv den.
Nu kan du prøve, at arbejde videre med øvelserne nedenfor.
Hjælp
I denne øvelse skal du både bruge en løkke, en variabel - her er den navngivet "nedtælling" og logik. Se forklaringsvideoerne om hvordan du laver løkker, variabler og logik. Videoerne ligger længere nede på siden efter øvelserne.
Ekstra øvelse
Prøv at ændre nogle af tingene i koden så nedtælleren bliver anderledes.
Lav en nedtæller/timer til klasseværelset. Kan du lægge ekstra ting ind. Eks. en afbryder hvis den bliver rystet, et blinkende hjerte når den har talt ned eller andre ting. Kombiner evt. med musik sammen med en højtaler eller høretelefoner. Se HER
Ekstra begynderøvelser
Klik HER for at arbejde videre med flere begynderøvelser - bl.a. radiosender, sensorer og stopur.
Forklaringsvideoer
Variabler
Løkker
Logik
Flere materialer fra DR
HER finder du materialer fra DR til brug i fagene samt understøttende undervisning og tværfaglige projekter. Nedenfor klikker du dig videre til CFU Absalons materialer til fagene.
Kontakt: Søren Knudsen, sknu@pha.dk, 72 48 19 41