Leg med Micro:bit
1. Introduktion
Frugt-kredsløbet
Vi skal lave et simpelt kredsløb med en frugtafbryder.
I skal bruge:
En micro:bit med batterier
Kabler med krokodillenæb
Et stykke frugt. Eks. banan eller appelsin
1: Lav koden og overfør til micro:bitten
2: Sammenkobl jeres kredsløb som vist til højre og afprøv
Brug en banan som kontakt
Du kan bruge en banan som en del af kredsløbet. Du kan også bruge andet frugt uden for tyk skrald. Bananen kan også være kontakten. Når du henholdsvis kobler banan til og fra pin 0 (med denne kode) og GND (ground), er bananen kontakten/afbryderen i kredsløbet. Prøv evt. at koble bananen og dig selv, så du holder pin 0, og bananen er forbundet til GND - Prøv nu at tage fat i bananen.
Kærlighedsbarometeret
Vi skal lave et kærlighedbarometer. I skal programmere micro:bitten så den "tester" hvor godt I kan lide hinanden. Når i har lavet programmet og lagt det over på micro:bitten, skal i koble et kabet med et krokodillenæb i GND på micro:bitten og ligeledes et kablet i pin 0. Nu skal I finde en anden på holdet og holde i kablet med den ene hånd og give vedkommende hånden. Vedkommende skal ligeledes holde det andet kabel i hånden. Nu vil I få et tal (0-10) alt efter hvor godt I kan lide hinanden.
I skal bruge:
En micro:bit med batterier
To kabler med krokodillenæb
1: Lav koden og overfør til micro:bitten
2: Sammenkobl jeres kredsløb som vist
3: Gå rundt blandt de andre på holdet og afprøv kærlighedsbarometeret
2. Micro:bit-tivoliet
Hver gruppe laver en af nedenstående tivoliforlystelser og bagefter skiftes gruppens medlemmer til at passe biksen imens de andre besøger de andre forlystelser i tivoliet. Husk at udsmyk jeres forlystelser - det er jo et tivoli
Få kuglen igennem labyrinten på tid
Spil musik med micro:bit, bananer og æbler
Før ringen sikkert igennem banan uden at micro:bitten sladrer
Et reaktionsspil
I skal lave et reaktionsspil. Spillet er for to personer, som har hver deres knap (A eller B). Spillet går ud på at der vises en figur efter en tilfældig tidsperiode (i dette tilfælde 0-5 sekunder) og når figuren viser sig gælder det om at trykke først på sin knap. Micro:bittens skærm viser med pile hjem der var først.
3. Bit:bot-rally
Baneholdet
I skal bygge en bane til bit:bot.bilerne på gulvet. I må bruge alt det som i kan finde. Banen skal selvfølgelig være kørbar for bit:bot-bilerne. Vi skal selvfølgelig have fundet en vinder, så I skal også lave et point-system. Igennem banen skal der være en linie af sort tape som bilerne skal kunne følge.
Lav en bane af alle de ting som I synes skal være på banen. Det kan være forhindringer som i selv konstruerer af pap, det kan være ting der skal køre slalom igennem osv.
Lav et pointsystem
Der skal være en linie markeret med sort tape igennem banen, som bilerne kan følge
Overvej hvad der skal ske med bilerne hvis de kører af banen, ikke kan klare en udfordring/forhindring osv.
Bil-holdene
I skal kode jeres bit:bots til at kunne køre igennem banen. I kan se til venstre hvad der kommer til at være i banen. Hvis der er fire hold eller flere, deles holdene så der er to forskellige opgaver til de to grupper af hold. Eksempelvis ved fire hold: To hold arbejder med biler med fjernbetjening og to hold arbejder med selvkørende biler.
Selvkørende bil
I skal bruge:
En microbit
En bit:bot
Batterier
Koden
I skal kode micro:bitten så bit:botten selv kan køre efter den sorte tape på banen. Der sidder en line-sensor under bit:botten som kan se den sorte farve og køre efter den, hvis man koder den. I skal hente en udvidelsespakke til bit:botten i makecode - I kan SE HER hvordan man henter den udvidelsespakke. Få hjælp til koden HER
Fjernstyret bil
I skal bruge:
Minimum to microbits
En bit:bot
Batterier
Koden
I skal kode bit:botten så I kan fjernstyre en anden micro:bit der sidder i bit:botten og dermed styre bit:botten. I skal hente en udvidelsespakke til bit:botten i makecode - I kan SE HER hvordan man henter den udvidelsespakke. Få hjælp til koden HER
4. Bit:bot-sumo
Bit:bot-sumo er en stridskamp. To eller flere bit:bots kæmper inde i et afmærket område (afmærkes med tape)eksempelvis et kvadrat på 1m x 1m. Bit:bot-bilerne programeres så de kan fjernstyres. Reglerne er simple - "last man standing". Hvis din bit:bot kommer udenfor området er du ude og ligeledes hvis din bit:bot har brug for hjælp - eks. vælter rundt. Det er tilladt at bygge ting på sin bit:bot for at gøre den bedere i kappestriden.
5. StormP-maskinen
I skal igang med at lave en StormP-maskine - en kædereaktion af mekanismer. Der er kun ét krav til maskinen: I skal bruge micro:bits til nogle af mekanismerne
Søg på google efter StormP-maskiner
Se filmen nedenfor med Dirch Passer
I skal beslutte hvad maskinen skal kunne - altså hvilket formål har maskinen?
Tegn maskinen og lav en liste over de materialer I skal bruge
Find materialer - hvis I ikke kan finde dem, så må i finde alternativer. Hvis i finder alternativer skal de tegnes ind på jeres arbejdstegning
Byg og programmér jeres StormP-maskine
Hvis I vil arbejde med StormP-maskiner i undervisningen, kan I finde inspiration i forløbet til håndværk og design i forsøget med teknologiforståelse: KLIK HER
Kontakt: Søren Knudsen, sknu@pha.dk, 72 48 19 41