Det ligger lige for at arbejde med micro:bitten i faget håndværk og design. Den lille microcontroller kan tænkes ind i mange forskellige typer af opgaver både med hårde og bløde materialer. Med micro:bitten bliver det enkelt at designe fysiske artefakter, hvor det digitale er integreret i.
Arbejdet med micro:bitten ligger desuden i tråd med fagets eksisterende Fælles mål, da eleverne i forløb kan tænke micro:bitten ind med designs, hvori andre materialer indgår, hvorved eleverne kommer til at gøre sig overvejelser over materialer, teknikker og design.
Derudover lægger det også op ad kompetence-områderne for teknologiforståelse i håndværk og design, hvor der bla. i området om digital design og designprocesser står:
"Eleven kan skabe artefakter, digitale og fysiske, med digitale teknologier og gennemføre iterative designprocesser, der løser komplekse problemstillinger."
Nederst på siden skitseres en række idéer til, hvordan micro.bits kan inddrages i faglige forløb i håndværk og design.
Lav opgaven Micro:pets, tamagotchi, micro: monster, som du finder herunder.
Når I har programmeret jeres Micro:pet (se opgaven herunder), kan I gå i gang med at lave den figur, hvori jeres Micro:bit skal sættes ind. Der findes utallige måder og materialer. Denne gang laver vi det i karton.
Formålet med øvelsen er at lære grundlæggende programmering på Micro:bitten og at lære at integrere Micro:bitten i et brugbart design.
Undervejs i processen skal man forholde sig til dels figurens udseende, men i høj grad også funktionalitet; altså hvordan kan man bedst lave en måde at åbne og lukke figuren, så man kan tænde/slukke for Micro:bitten eller skifte batterier. Sidder Micro:bitten ordentligt fast, så man kan trykke på knapperne uden Micro:bitten falder af.
Laver du øvelsen med elever, kan du vælge at lade eleverne lave deres eget design fra bunden, eller at have lavet nogle skabeloner på forhånd og printet dem på karton.
TIl venstre finder I nogle skabeloner, som skal printes i A4 størrelse.
Skulle I have lyst til at gå lidt videre og koble fx. en servomotor på jeres micro:pet, så man kan få den til at bevæge sig eller sætte nogle lys på, så den får lysende øjne, så se mere under siden Micro:bit og komponenter.
Kig DR's forløb til håndværk og design herunder igennem.
Diskuter med din sidemand, hvilke forløb I evt. vil kunne forestille jer at gå i gang med i håndværk og design.
https://www.dr.dk/skole/ultrabit/pa-den-sikre-side
Her laver eleverne en beholder til deres micro:bit og lærer at bruge den på en sikker måde. Opgaver i forløbet er:
Beskyt din BBC micro:bit
Kod din makker
Spil sten-saks-papir uden hænder
https://www.dr.dk/skole/ultrabit/hjaelp-ole-opfinder
Her tilslutter eleverne forskellige komponenter til micro.bitten og løser forskellige opgaver. Opgaver i forløbet er:
Ole koger æg
Ole spiller klovn
Ole tager på ferie
https://www.dr.dk/skole/ultrabit/byg-en-flippermaskine
Her bygges en flippermaskine i træ, som styres med micro.bitten. Opgaver i forløbet er:
Byg en flipper
Byg baneelementer
Byg en flippermaskine
https://www.dr.dk/skole/ultrabit/byg-en-storm-p-maskine
Der arbejdes med kædereaktioner og udformning af maskiner. Opgaver i forløbet er:
Hvad er en Storm P.-maskine
Byg en Storm P. -mekanisme
Opfind mekanismer med kodning
Byg en stor Storm P.-maskine
https://www.dr.dk/skole/ultrabit/kod-en-bedre-verden
Tværfagligt forløb mellem natur/teknologi og håndværk og design + evt. andre fag afhængig af elevernes valg. Eleverne vælger en problemstilling, som de forsøger at løse ved hjælp af teknologi. Der er fokus på designprocesser. Opgaver i forløbet er:
Vælg jeres emne
Ultra:bit værktøjskassen
Kickstart jeres proces
Hjælp! Hvad skal vi kode?
https://www.dr.dk/skole/haandvaerk-og-design/byg-med-lys-og-teknologi
Tværfagligt forløb mellem natur/teknologi og håndværk og design og evt. billedkunst. Eleverne arbejder med arkitektur og lysinstallationer. Opgaver i forløbet er:
Forløb på skolen: Hvad er lys?
Forløb på skolen: Kod din makker
Forløb på skolen: Lav en lysinstallation
Derudover følgende supplerende materialer: "Om temaet", "Interaktivt kort over soltider i verden" og "Forløb på Utzon Center: Rum og lys med ultra:bit"
https://www.dr.dk/skole/ultrabit/lav-et-dukketeater
Tværfagligt forløb mellem håndværk og design og dansk. Elevernes manuskript og analyser danner baggrund for deres dukker og rekvisitter. Opgaver i forløbet er:
Skriv et manuskript
Sy dukker
Byg teater og kulisser
Øv og vis jeres stykke
https://www.dr.dk/skole/ultrabit/ultrabit-i-uu
Grønt forløb: Lav dit eget frugtklaver
Grønt forløb: Lav din egen skridttæller
Grønt forløb: Lav din egen metronom
Gult forløb: Find den bedste idé
Gult forløb: Lav et radio-rystespil
Gult forløb: Send radio-SMS'er til hinanden
Rødt forløb: Hjælp Andreas i rummet
Rødt forløb: Ultra:bit i NØRD
Her finder du instruktioner til:
Radio og kommunikation
LED'er og lyssensorer
Spil og bevægelse
Mål på verden
Leg med tilfældigheder
Eksterne komponenter
Klik på billedet for at finde DRs andre forløb, som inddrager micro:bitten i håndværk og design.
Kontakt: Søren Knudsen, sknu@pha.dk, 72 48 19 41