Håndværk og design

Håndværk og design med micro:bit

Det ligger lige for at arbejde med micro:bitten i faget håndværk og design. Den lille microcontroller kan tænkes ind i mange forskellige typer af opgaver både med hårde og bløde materialer. Med micro:bitten bliver det enkelt at designe fysiske artefakter, hvor det digitale er integreret i.

Arbejdet med micro:bitten ligger desuden i tråd med fagets eksisterende Fælles mål, da eleverne i forløb kan tænke micro:bitten ind med designs, hvori andre materialer indgår, hvorved eleverne kommer til at gøre sig overvejelser over materialer, teknikker og design.

Derudover lægger det også op ad kompetence-områderne for teknologiforståelse i håndværk og design, hvor der bla. i området om digital design og designprocesser står:

"Eleven kan skabe artefakter, digitale og fysiske, med digitale teknologier og gennemføre iterative designprocesser, der løser komplekse problemstillinger."

Nederst på siden skitseres en række idéer til, hvordan micro.bits kan inddrages i faglige forløb i håndværk og design.

Workshopforløb

Micromonsters.pdf

Lav opgaven Micro:pets, tamagotchi, micro: monster, som du finder herunder.

Når I har programmeret jeres Micro:pet (se opgaven herunder), kan I gå i gang med at lave den figur, hvori jeres Micro:bit skal sættes ind. Der findes utallige måder og materialer. Denne gang laver vi det i karton.

Formålet med øvelsen er at lære grundlæggende programmering på Micro:bitten og at lære at integrere Micro:bitten i et brugbart design.

Undervejs i processen skal man forholde sig til dels figurens udseende, men i høj grad også funktionalitet; altså hvordan kan man bedst lave en måde at åbne og lukke figuren, så man kan tænde/slukke for Micro:bitten eller skifte batterier. Sidder Micro:bitten ordentligt fast, så man kan trykke på knapperne uden Micro:bitten falder af.

Laver du øvelsen med elever, kan du vælge at lade eleverne lave deres eget design fra bunden, eller at have lavet nogle skabeloner på forhånd og printet dem på karton.

TIl venstre finder I nogle skabeloner, som skal printes i A4 størrelse.

Skulle I have lyst til at gå lidt videre og koble fx. en servomotor på jeres micro:pet, så man kan få den til at bevæge sig eller sætte nogle lys på, så den får lysende øjne, så se mere under siden Micro:bit og komponenter.

Micro:pets, tamagotchi, micro:monster

Se video med micro:pets


Videre med Micro:bit i håndværk og design

Opsamling og idé-deling

Kig DR's forløb til håndværk og design herunder igennem.

Diskuter med din sidemand, hvilke forløb I evt. vil kunne forestille jer at gå i gang med i håndværk og design.


DR's forløb til håndværk og design

Grønt forløb: På den sikre side

https://www.dr.dk/skole/ultrabit/pa-den-sikre-side

Her laver eleverne en beholder til deres micro:bit og lærer at bruge den på en sikker måde. Opgaver i forløbet er:

  • Beskyt din BBC micro:bit

  • Kod din makker

  • Spil sten-saks-papir uden hænder

Gult forløb: Hjælp Ole Opfinder

https://www.dr.dk/skole/ultrabit/hjaelp-ole-opfinder

Her tilslutter eleverne forskellige komponenter til micro.bitten og løser forskellige opgaver. Opgaver i forløbet er:

  • Ole koger æg

  • Ole spiller klovn

  • Ole tager på ferie

Gult forløb: Byg en flippermaskine

https://www.dr.dk/skole/ultrabit/byg-en-flippermaskine

Her bygges en flippermaskine i træ, som styres med micro.bitten. Opgaver i forløbet er:

  • Byg en flipper

  • Byg baneelementer

  • Byg en flippermaskine

Rødt forløb: Byg en Storm P.-maskine

https://www.dr.dk/skole/ultrabit/byg-en-storm-p-maskine

Der arbejdes med kædereaktioner og udformning af maskiner. Opgaver i forløbet er:

  • Hvad er en Storm P.-maskine

  • Byg en Storm P. -mekanisme

  • Opfind mekanismer med kodning

  • Byg en stor Storm P.-maskine

DR's tværfaglige og understøttende forløb

Gult forløb: Kod en bedre verden

https://www.dr.dk/skole/ultrabit/kod-en-bedre-verden

Tværfagligt forløb mellem natur/teknologi og håndværk og design + evt. andre fag afhængig af elevernes valg. Eleverne vælger en problemstilling, som de forsøger at løse ved hjælp af teknologi. Der er fokus på designprocesser. Opgaver i forløbet er:

  • Vælg jeres emne

  • Ultra:bit værktøjskassen

  • Kickstart jeres proces

  • Hjælp! Hvad skal vi kode?

Gult forløb: Byg med lys og teknologi

https://www.dr.dk/skole/haandvaerk-og-design/byg-med-lys-og-teknologi

Tværfagligt forløb mellem natur/teknologi og håndværk og design og evt. billedkunst. Eleverne arbejder med arkitektur og lysinstallationer. Opgaver i forløbet er:

  • Forløb på skolen: Hvad er lys?

  • Forløb på skolen: Kod din makker

  • Forløb på skolen: Lav en lysinstallation

Derudover følgende supplerende materialer: "Om temaet", "Interaktivt kort over soltider i verden" og "Forløb på Utzon Center: Rum og lys med ultra:bit"

Rødt forløb: Lav et dukketeater

https://www.dr.dk/skole/ultrabit/lav-et-dukketeater

Tværfagligt forløb mellem håndværk og design og dansk. Elevernes manuskript og analyser danner baggrund for deres dukker og rekvisitter. Opgaver i forløbet er:

  • Skriv et manuskript

  • Sy dukker

  • Byg teater og kulisser

  • Øv og vis jeres stykke


Understøttende forløb

https://www.dr.dk/skole/ultrabit/ultrabit-i-uu

  • Grønt forløb: Lav dit eget frugtklaver

  • Grønt forløb: Lav din egen skridttæller

  • Grønt forløb: Lav din egen metronom

  • Gult forløb: Find den bedste idé

  • Gult forløb: Lav et radio-rystespil

  • Gult forløb: Send radio-SMS'er til hinanden

  • Rødt forløb: Hjælp Andreas i rummet

  • Rødt forløb: Ultra:bit i NØRD


Find mange flere muligheder i DR Ultra:bits værktøjskasse

Her finder du instruktioner til:

  • Radio og kommunikation

  • LED'er og lyssensorer

  • Spil og bevægelse

  • Mål på verden

  • Leg med tilfældigheder

  • Eksterne komponenter

https://www.dr.dk/viden/webfeature/ultrabit-toolbox

Andre idéer til forløb i håndværk og design med micro:bit

Klik på billedet for at finde DRs andre forløb, som inddrager micro:bitten i håndværk og design.

https://www.dr.dk/skole/haandvaerk-og-design

Kontakt: Søren Knudsen, sknu@pha.dk, 72 48 19 41