Idéer til forløb i dansk med micro:bit


Nedenfor skitseres en række idéer til, hvordan micro.bits kan inddrages i danskfaglige forløb ud fra perspektiverne, som du læste om i starten af workshopppen. En del af nedenstående forløb vil kunne laves som tværfaglige forløb og inddrage eksempelvis natur/teknologi, håndværk og design eller billedkunst.

Tidligere forløb fra DR (4. årgang)

DR har i skoleåret 18/19 udarbejdet tre forløb til dansk, som findes her: https://www.dr.dk/skole/ultrabit/ultrabit-i-dansk

  • Ultra:bit-lyrik

  • Ultra:bit-epik

  • Kodesprog

I skoleåret 19/20 kommer endnu et forløb til dansk, som handler om at lave et computerspil, samt det tværfaglige forløb med dukketeater, som vi tager udgangspunkt i workshoppen.

Novel Engineering

Novel engineering er egentlig en amerikansk metode at arbejde med tekster på. Her læses teksterne med henblik på at udlede problemstillinger, som eleverne derefter udarbejder tekniske løsninger på. I dansk vil eleverne trænes i tekstnær læsning, dels fordi de skal finde egnede problemstillinger, og dels fordi de skal forstå problemstillingen til bunds, herunder evt. hvad teksten kan fortælle dem om forhåndenværende materialer eller forhold, som er væsentlige for en mulig løsning.

Selve konstruktionsdelen lægger op til, at denne metode sættes i spil tværfagligt sammen med fx klassens natur/teknologilærer.

Læs mere om metoden og se en introduktionsvideo og en forklarende artikel på Inseros hjemmeside: https://insero.com/da/nyheder/seneste-nyt/kom-i-gang-med-novel-engineering/

Storyline og scenariedidaktik

kort om dette - fx med reference til ønskeøen m.m.

Fra forsøgsfaget

Kort om:

  • Spioner

  • Visuel og auditiv kommunikation (blind/døv)