Niveau 3

Styring af komponenter med Micro:bitten

Denne side giver en forståelse af komponenter og styring af komponenter, som kan sættes til Micro:bitten. Der er en række opgaver nedover siden. De er markeret med lyserødt. Feltet med, hvad du skal bruge til at arbejde med øvelserne her på siden, er også markeret med lyserødt. Øvelserne her på siden er simple øvelser, der giver en grundlæggende forståelse af den enkelte komponent. God fornøjelse.

Alle de komponenter, som vi arbejder med her, kan kaldes output-komponenter. De har det tilfælles, at de alle styres at et signal, der kommer fra Micro:bitten - de sender derfor ikke et signal til Micro:bitten, som Micro:bitten modtager som input. Der findes enormt mange komponenter, som kan styres af Micro:bitten. Her er der kun et lille udsnit repræsenteret; servomoter, buzzer, højtaler og høretelefoner, blæser og vandpumpe. Herudover skal vi arbejde med en transistor for lettere at kunne trække komponenternes strøm-behov.

Transistorer

Transistorer kan have flere former og farver. Fælles for dem er, at de er trebenede. Transistorens opgave er at kunne lade et svagt elektrisk signal "regulere" en mange gange større strøm eller spænding således, at der kommer en forstærket "kopi" af det svage signal ud i den anden ende af transistoren. I flere af opsætningerne nedenfor er der tilkoblet en transistor til at regulere strømmen.

DU SKAL BRUGE

  • Makecode

  • 1 Micro:bit

  • Servomoter (fra komponentsættet)

  • Ekstra batteripakke (fra komponentsættet)

  • Buzzer (fra komponentsættet)

  • Blæser (fra komponentsættet)

  • Højttaler (fra komponentsættet)

  • Transistor (fra komponentsættet)

  • Evt. høretelefoner

  • Evt. forskellig frugt

  • Kabler med krokodillenæb i hver ende (fra komponentsættet)

Se billeder af komponenterne herunder.

Servomotor

Batteripakke

Buzzer

Blæser

Højttaler

Høretelefoner

Kabler

Transistor

Frugt

SERVOMOTOR

En servomotor er en motor, der kan dreje i bestemte positioner fra 0 til 180 grader

OPGAVE

  • Se koden nedenfor og diskuter hvad koden gør. Hvad betyder tallene i koden? Hvorfor skal micro:bitten ved start skrive servoen via pin 0 til 0?

  • Få servomotoren til at dreje armen - brug koden og illustrationerne nedenfor.

Tilslutning af servomotor

Når du styrer en servomotor, styres den til at være i nogle bestemte positioner, som du angiver med gradtal - eks. 180. Når du har angivet et gradtal og ved, hvilket input servomotoren styres med, kan du således styre den. Servomotoren kan således anvendes til forskellige projekter - eks. en dør, klo, bom eller andet, der skal åbnes.

Ved tilslutning af servomotor skal du bruge Micro:bit, servomotor, ekstra batteripakke og kabler med krokodillenæb.

BUZZER

En buzzer er en lille enhed, der kan give lyd, når den får besked på det. En buzzer kan både være mekanisk og elektronisk.

OPGAVE

  • Se koden nedenfor og diskuter, hvad koden gør

  • Diskuter, hvad man kan bruge en buzzer til.

  • Få buzzeren til at larme - brug koden og illustrationerne nedenfor.

  • Prøv at bruge samme kode til blæseren og vandpumpen.

Buzzeren

Buzzeren kan f.eks. bruges til at give signal - Du kan bygge en alarm, dørklokke eller lignende. Prøv f.eks. at sætte den sammen med micro:bittens indbyggede lyssensor og lav en alarm, der aktiveres, når der lukkes lys ind - eks. i en slikdåse.

Simpel tænd-sluk-kode

Tilslutning af buzzeren (og blæseren og vandpumpen)

Her er illustreret hvordan du kan tilkoble buzzeren. I dette tilfælde er det en 12v buzzer og den kræver derfor en transistor. I komponentsættet fra CFU er transistoren sat sammen med buzzeren. Der findes andre buzzere som ikke kræver transistore.

EKSTRA OPGAVE TIL BLÆSEREN OG VANDPUMPEN

  • Lav en kode hvor henholdsvis buzzeren, blæseren og vandpumpen styres af en af Micro:bittens indbyggede sensorer.

  • Test dine koder med Micro:bitten og komponenterne.

Højttaler og høretelefoner

Højtalere og høretelefoner kan afgive lyd ligesom buzzeren, men her har du mulighed for at afspille flere toner og melodier. Du kan bruge højtalere og høretelefoner med jack-stik eller tilkoblet Micro:bitten direkte med kabler med krokodillenæb.

OPGAVE

  • Se koden nedenfor og diskuter, hvad koden gør

  • Diskuter, hvad man kan bruge en højtaler og høretelefoner til.

  • Få højtaleren/høretelefonene til at spille tone C og E - brug koden og illustrationerne nedenfor.

  • Prøv at sæt andre toner ind og evt. også andre inputs. Start evt. med en tredje tone, når man trykker A + B.

  • Brug, hvad du har lært i niveau 1 og 2 om knapper, lav. evt. et frugtklaver. Brug koden og illustrationerne nedenfor under "Frugtklaver"

Simpel kode til afspilning af toner

Tilslutning af højtaler eller høretelefoner

Frugtklaver

Et frugtklaver er, hvor du bruger frugter som knapper. Den frugt, du vil have til at give en bestemt tone, tilsluttes den pin, du koder til at have tonen. Du kan også bruge andet end frugt til at lave knapper, der kan spille. Frugtklaveret virker, idet der er forbindelse igennem frugten. Vær opmærksom på forskellen i koden fra den foregående kode - her er det, når der trykkes på henholdsvis pin 1 og 2 og ikke knap A og B.

Her er en simpel kode for et frugtklaver

Illustration af frugtklaver-opsætningen

Her ser du opsætningen af frugtklaver. Du er en del af kredsløbet, og der afspilles derfor en tone, når kredsløbet er forbundet - dvs. når du rører ved en frugt.

Ideer til små projekter med Micro:bit og styring af komponenter

  • Sæt LEGO-mænd med sværd på servoen med abesnot og styr servoen ved at vippe eller ryste Micro:bitten og lad mændene kæmpe mod hinanden.

  • Lav en intelligent by eller et intelligent hus med døre, der åbner, alarmer mm. Brug evt. også eksterne sensorer, som gennemgåes på niveau 4

  • Brug højtaleren eller buzzeren til at give signal, når Micro:bitten registrerer lys, bliver rystet eller vippes. Lav en alarm.

  • Lav et frugtklaver - se ovenfor

  • Se flere projekter ind i fagene hos DR - KLIK HER

Kontakt: Søren Knudsen, sknu@pha.dk, 72 48 19 41